Zorgplicht: een taak van de werkgever
Ondanks dat er zich in de praktijk weinig crisissituaties voordoen, vind ik dat een organisatie een beleid behoort te hebben waarin de zorgplicht over de werknemer goed geregeld is. Als werkgever kun je de kans op een noodsituatie zo klein mogelijk houden. Zo is het belangrijk om een werknemer voor vertrek goed te informeren over de wetten en risico’s die er in het land van bestemming zijn. Daarnaast is het mogelijk om een (online) tool in te richten waarmee werknemers eenvoudig gevolgd kunnen worden. De goede zorgplichtcultuur die hiermee gecreëerd wordt, draagt bij aan goede reiservaringen en tevredenheid onder de medewerkers.
Enkele jaren geleden heerste op verschillende plekken in de wereld het Ebola virus. Dat was zo’n moment waarop een werkgever haar zakenreizigers goed diende te informeren over de mogelijke risico’s die ze liepen op het moment dat ze naar de getroffen gebieden afreisden. De medewerker mag niet voor verrassingen komen te staan. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan moet een werkgever hier altijd op kunnen anticiperen.
Een betrokken werknemer is van grote waarde voor een bedrijf en dit wordt versterkt op het moment dat de zorgplicht tijdens een zakenreis goed geregeld is. Op welke manier is de zorgplicht over de zakenreiziger bij uw organisatie ingericht?