'Duty of care': Hoe zit het met de zorgplicht van werkgevers naar zakenreizigers?
‘Duty of Care’ is niet alleen ‘zorgen’ voor de reiziger als er een ernstige calamiteit plaatsvindt, maar ook als hij bijvoorbeeld een voedselvergiftiging oploopt in India. En wat doe je als zijn reisdocumenten in New York gestolen worden?
Vaak hebben bedrijven nog geen beleid op dit onderwerp en wordt er over dergelijke zaken en procedures pas nagedacht op het moment dat een bepaalde situatie zich voordoet. Maar moet hier niet eerder over nagedacht worden? Niet alleen over hoe zaken opgelost moeten worden, maar ook hoe deze voorkomen kunnen worden? En wat ben je als werkgever wettelijk verplicht op het gebied van ‘Duty of Care’ richting zakenreizigers?
Volgens de wet heb je als werkgever een zorgplicht voor je zakenreiziger vanaf het moment dat hij de voordeur uitstapt richting de luchthaven tot het moment dat hij die deur weer binnenloopt na afloop van de reis. Ook blijf je als werkgever altijd eindverantwoordelijk. Je kunt wel de hulp van een Travel Management Company inroepen voor advies, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de werkgever. Dit betekent dat het van groot belang is voor bedrijven om de Duty of Care-policy goed in te richten.
Het is voor een werkgever vaak een grote uitdaging om een dergelijke policy op te stellen. Je hebt hierin hulp en ondersteuning nodig van bedrijven die hier dagelijks mee bezig zijn. Zij kunnen je adviseren over specifieke onderdelen, de wijze waarop je Duty of Care invult toelichten of tools, zoals traveller tracking, beschikbaar stellen. Roep vrijblijvend de hulp in van een Travel Management Company om je te helpen bij het opstellen van een Duty of Care-policy, zodat je problemen wellicht kunt voorkomen in plaats van ze te genezen.