Leerlingenvervoer Bernheze, Boekel, Maashorst en Meijerijstad
In de gemeenten Bernheze, Boekel, Maashorst en Meijerijstad worden er iedere doordeweekse dag 20 tot 30 leerlingen van huis naar school en vice versa vervoerd. Dit leerlingenvervoer wordt sinds augustus 2022 door Munckhof verzorgd. Melissa Beemsterboer van gemeente Boekel is vanaf de aanbestedingsprocedure al betrokken en heeft niets anders dan een dikke pluim over voor de manier waarop Munckhof het leerlingenvervoer heeft geregeld. Vier keer per jaar zit ze samen met een accountmanager van Munckhof om tafel om hun belangrijkste kritieke prestatie indicatoren (KPI’s): tijdigheid, structuur en continuïteit, te bespreken. “In deze tijd met chauffeurstekorten en de gevolgen daarvan, vind ik dat Munckhof het gewoon echt goed doet.”
“De samenwerking met Munckhof verloopt vanaf het begin al heel soepel. Wat wij prettig vinden is dat er veel openheid in zaken wordt gegeven. Die openheid die voor Munckhof als vanzelfsprekend lijkt, bleek al uit de eerste stukken die ingeleverd werden in het aanbestedingstraject. Ook nadat Munckhof de aanbesteding gewonnen had, bleven ze vlot en open met ons communiceren. Toen we om aanvullende informatie vroegen, was dit ook snel voor handen. Ik zou de samenwerking met Munckhof omschrijven als goed en transparant, zowel in het begin als nu tijdens de dagelijkse uitvoering.”
Snelle reactie en actie
“Wat de samenwerking met Munckhof zo bijzonder maakt, is dat er niet alleen snel gereageerd wordt, maar ook meteen geacteerd wordt wanneer een situatie daarom vraagt. De hele branche staat onder druk met het landelijke chauffeurstekort en dan mag het best gezegd worden dat ik het knap vind dat Munckhof het toch iedere dag weer voor elkaar krijgt om alle leerlingen op tijd thuis op te halen en ze naar school toe te brengen. Bij Munckhof begrijpen ze dat structuur en tijdigheid belangrijk zijn. Dezelfde chauffeurs en continuïteit in de breng- en ophaaltijden, dat is wat voor de leerlingen werkt.”
Weinig klachten
“In het afgelopen kwartaal is er slechts één klacht geregistreerd. Dat is uitzonderlijk als het om leerlingenvervoer gaat. Waar er iedere dag leerlingen vervoerd worden, gaat er ook weleens iets mis, bijvoorbeeld in de ophaalschema’s. Laatst nog klopte de planning niet. Hiervoor werden snel excuses aangeboden en daarna werd de planning meteen aangepast. Hierdoor konden de routes alsnog op de juiste tijden gereden worden en hebben de ouders en leerlingen er geen hinder van ondervonden.”
Snelle oplossing
“Wat we ook fijn vinden, is dat Munckhof haar eigen regiecentrale heeft. Hierdoor heb je als opdrachtgever gewoon één contact waar je altijd naartoe kunt bellen. Degene die je dan aan de lijn krijgt, kan meteen met zijn of haar collega’s schakelen, waardoor je als opdrachtgever niet in moeilijke discussies hoeft te vervallen met een extern callcenter. Er wordt meteen in oplossingen gedacht, geen gedoe. Dat is gewoon een pluim waard, dat je het, ook al is ’t een kleine opdracht, zo kunt regelen.”
Ruimte voor verbetering
Is dan alles alleen maar goed? “We zijn heel tevreden, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Onder andere op het gebied van duurzaamheid en elektrisch rijden valt er nog wel winst te behalen. Hier worden dan ook de gesprekken over gevoerd met de accountmanager van Munckhof”.