Munckhof onderzoekt combineren van vervoersstromen
Daniël Gloudemans is sinds mei 2016 Project- en Innovatiemanager bij Munckhof. Zijn werkzaamheden richten zich op alle divisies (Taxi, Tour en Business Travel) van het vervoersbedrijf. Voor eventuele innovaties wordt er zowel naar ideeën uit de eigen organisatie als naar ontwikkelingen in de vervoersmarkt als geheel gekeken. “Het communiceren met reizigers is een voorbeeld van een onderwerp waar al veel vooruitgang in is geboekt, maar waarin ook nog verbeteringen mogelijk zijn. Reizigers moeten eigenlijk altijd over actuele informatie kunnen beschikken, zodat je zo goed mogelijk op hun wensen kunt inspelen”, stelt Gloudemans. In de markt zelf is er natuurlijk een breed palet aan ontwikkelingen aan de gang. Denk aan de opkomst van de zelfrijdende auto en Mobility as a Service. Gloudemans: “In dergelijke ontwikkelingen moeten we als Munckhof een positie innemen. Dat volgen we dus heel intensief, onder meer door congressen bij te wonen en met kennispartners te spreken. We sluiten onze ogen nergens voor, maar leggen ons ook nog nergens op vast. We willen nu vooral zoveel mogelijk informatie verzamelen om te bekijken waar we eventueel iets mee kunnen. En daarbij redeneren we vanuit onze eigen kracht.”
Geen koerier zijn
Eén van de onderwerpen waar Munckhof over nadenkt, is het gecombineerd uitvoeren van vervoersstromen die normaal gesproken van elkaar gescheiden zijn. In 2014 liep het E-koetsproject, waarbij mensen, maaltijden en medicijnen gecombineerd werden vervoerd. “Het betrof een pilot, zodat Munckhof hier ervaring mee kon opdoen”, legt Gloudemans uit. “In de praktijk bleken zaken soms lastig in te passen door de afhankelijkheid van verschillende processen. Als een lunch om 12.00 uur bij een cliënt moet zijn maar pas om 14.00 geleverd kan worden, dan werkt dat natuurlijk niet.” “Daarom werden de stromen gescheiden, waarbij we aan het begin en eind van de dag doelgroepen vervoerden en tussendoor als een soort koerier producten wegbrachten”, vervolgt Gloudemans. “Maar dan ga je wel voorbij aan de kracht van het hele idee, namelijk het combineren van de verschillende vervoersstromen en daar voordelen uit te halen. Om die reden zijn we op een gegeven moment gestopt met het E-koetsproject. Onze kracht zit hem in het personenvervoer dus dat element moet altijd een onderdeel zijn van alles wat we doen.”
Logistieke stromen zorginstelling
Dat het concept in de praktijk van de pilot niet werkte, was voor Munckhof geen reden om er verder van af te zien. “We denken graag met klanten mee over wat wij voor hen kunnen betekenen. Uit die benadering is ook een concrete case voortgekomen waarin wij samen met een zorginstelling nadenken over de mogelijkheden om logistieke stromen te combineren. Want daar hebben zij er veel van, maar tegelijk kampen ze met krimpende vervoersbudgetten. Daarom bekijken we samen of er manieren zijn waarop we daar efficiënter mee om kunnen gaan.” Het zou voor Munckhof mogelijk kunnen zijn om naast het personenvervoer andere vormen van dienstverlening te verzorgen bij deze zorginstelling. In de analysefase is er allereerst een scan gemaakt van alle logistieke processen van de zorginstelling, inclusief alle randvoorwaarden. “De logistieke processen waar het om gaat zijn medicijnstromen, interne en externe post, vervoer van bloed en urine voor onderzoek, bulkgoederen als servies en bestek, vuile en schone was en boodschappen en brood, vervoer van magazijn naar dagopvanglocaties en uiteraard het vervoer van cliënten. Dat deze logistieke stromen plaatsvinden bij deze zorginstelling wil nog niets zeggen over onze eventuele rol daar in, dat verkennen en analyseren we nu. In de praktijk worden er nog geen vervoersstromen met elkaar gecombineerd”, aldus Gloudemans. Om combinaties in de praktijk mogelijk te maken, moet met tal van bestaande factoren rekening worden gehouden: routes, voertuigen, afspraken over bijvoorbeeld reistijden, verschillende soorten locaties waar mensen naartoe worden vervoerd. Het type locatie is van invloed op de logistieke stromen die moeten plaatsvinden. Op basis van alle kennis die is vergaard, worden momenteel concrete plannen uitgewerkt. En daar spelen ook weer allerlei aspecten een rol in.
Bestaande afspraken
“De impact op bestaande routes is daar een voorbeeld van”, legt Gloudemans uit. “Maar we moeten ook rekening houden met de laadruimte in een voertuig. Die is in rolstoelbussen beperkt. En we moeten ook in de gaten houden wat de invloed van eventuele nieuwe plannen is op de bestaande contractuele afspraken. Tevens zal het misschien invloed hebben op cliënten. Op welke manier en in welke mate weten we nu nog niet. Maar de kwaliteit van de dienstverlening zoals we die nu verzorgen moet er in elk geval niet onder lijden. Bovendien moeten we rekening houden met de huidige processen bij de zorginstelling, en op de samenwerking met hun andere toeleveranciers.” Munckhof zal na afronding van het onderzoek een volledig uitgewerkte business case aan de zorginstelling overleggen, met daarin de consequenties en voordelen voor de betrokken partijen. “Vervolgens moet de zorginstelling een afweging maken en beslissen of we samenwerking gaan uitbreiden door vervoersstromen met elkaar te combineren”, aldus Gloudemans. “We delen in elk geval de ambitie om verder te kijken dan alleen het vervoeren van personen en om onderzoek te doen naar een mogelijk totaalpakket. En wij nemen de resultaten van dit project natuurlijk ook mee in de samenwerking met andere partijen.”
Bron: Nederlands Vervoer, juni 2017