Laten we het eens hebben over het weer!
Proactief inspelen op weersomstandigheden
Als travel management company is het onze taak om ook rekening te houden met het weer en onze relaties hierover te adviseren. Stel er dreigt een storm in Nederland. Door de harde wind vertrekken er minder vluchten vanaf Schiphol en aankomende vliegtuigen wijken uit naar andere luchthavens. Op het moment dat zich zo’n situatie voordoet, analyseren wij direct welke reizigers hier last van kunnen ondervinden. We nemen dan meteen contact op om de mogelijkheden te bespreken. Het kan zijn dat de hele reis verplaatst wordt naar een andere datum waarbij we gebruik maken van een speciale omboekingsregeling die we met luchtvaartmaatschappijen afgesproken hebben. Ook kunnen we reizen omboeken naar een andere luchthaven, zoals Düsseldorf of Brussel. Een derde optie is om alternatieve vervoermiddelen voor te stellen. Reizigers naar Londen kunnen we in het voorbeeld van de storm, snel omboeken naar de Eurostar, de hogesnelheidstrein naar Londen, waardoor de reizigers toch op tijd op de bestemming komen.
Verwachtingsmanagement
Het voorspellen van het weer van morgen is al moeilijk, laat staan het voorspellen van het weer van volgende maand. Om toch rekening te houden met mogelijke weerssituaties kijken we bij het boeken ook naar het klimaat in specifieke periodes. Ik geef een voorbeeld. In de wintermaanden komen er regelmatig sneeuwstormen voor in het noorden van de VS. Het vliegverkeer op de luchthavens van Chicago, New York, Boston, Washington en Philadelphia is dan vaak ontregeld. In de winterperiode adviseren wij de relaties die met een tussenstop naar Los Angeles of San Francisco reizen daarom om te vliegen via het zuiden van Amerika, bijvoorbeeld via Dallas of Houston. We kunnen het weer niet voorspellen, maar wel de verwachtingen managen.
Oplossen van problemen
Helaas is het niet altijd mogelijk om vooraf te bepalen wat de gevolgen van weerssituaties zijn op zakenreizen. Het weer kan natuurlijk altijd omslaan. In dit soort gevallen kunnen relaties terugvallen op onze 24/7 bereikbaarheidsdienst. Collega’s helpen de reiziger dan direct door het zoeken naar alternatieve reismogelijkheden of het boeken van een extra hotelovernachting.
U ziet het, het weer is niet alleen het favoriete gespreksonderwerp van veel mensen, het zorgt er ook iedere dag voor dat ons werk dynamisch blijft.