Lokale luchthavens hebben de toekomst!

Luchthaven Schiphol groeit snel, zo snel zelfs dat ze binnenkort hun maximaal aantal vliegbewegingen per jaar halen en dus niet meer verder mogen groeien. Schiphol is op dit moment de derde luchthaven van Europa (na Heathrow in Londen en Charles de Gaulle in Parijs). Wil Schiphol op deze plek blijven, dan zullen er maatregelen genomen moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan intensieve samenwerking met lokale luchthavens. Welke gevolgen heeft zo’n samenwerking voor zakenreizigers?

Groei van Schiphol

Als Schiphol de limiet gehaald heeft zal er gegarandeerd een discussie tussen de diverse betrokkenen losbarsten. Politieke, sociale, economische en milieutechnische argumenten wisselen elkaar dan af en de uitkomst van deze discussie is nu niet te voorspellen. Feit is dat Schiphol onder de huidige voorwaarden beperkt is in de groeimogelijkheden. 

Lokale luchthavens voor vakantiebestemmingen

Een goed alternatief is het beter inzetten van lokale luchthavens in Nederland. Parallel aan de groei van Schiphol zijn er al volop ontwikkelingen rondom luchthaven Lelystad. Er liggen plannen om van Lelystad een soort ‘mini Schiphol’ te maken, maar dan vooral gericht op de lowcost airlines en  vakantiebestemmingen. Ook bij andere lokale luchthavens als Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport zijn er volop ontwikkelingen om de luchthavens interessant te maken/houden voor lowcost airlines die vliegen op Europese (vakantie)bestemmingen.

Schiphol als hub voor verre bestemmingen

Het splitsen van de bestemmingen is voor Schiphol wellicht een gouden greep. Breng de populaire Europese bestemmingen onder bij de lokale luchthavens en focus je met Schiphol als hub op verre bestemmingen en als tussenstop voor lange vluchten. Voor een zakenreiziger heeft deze splitsing ook een voordeel. De lokale luchthavens zijn vanzelfsprekend kleiner waardoor het parkeren makkelijker (en goedkoper) is. Ook zijn de afstanden op de luchthaven korter en de incheck en security procedures kunnen snel doorlopen worden. Zakenreizigers die binnen Europa reizen willen graag efficiënt reizen en dat is op lokale luchthavens vaak prima te realiseren. 

Bijkomend voordeel van een splitsing is dat er ruimte ontstaat op Schiphol, waardoor zij verder kunnen groeien op de verre bestemmingen en interessante groeimarkten voor de zakenreizigers. Ik zie dus vooral een win-win situatie in de groei van Schiphol en de samenwerking met lokale luchthavens. Hoe ziet u deze ontwikkeling?
 



Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*