Maatwerk in zakenreizen, waarom?

Munckhof heeft in het hele land kantoorlocaties. Van Schiedam tot Deventer en van Delfzijl tot Roermond. Ik krijg vaak de vraag waarom we, in een tijdperk van digitale communicatie, overal nog fysieke vestigingen hebben. Ik licht graag toe waarom wij deze keuze gemaakt hebben.

Historie en DNA

Een belangrijke reden waarom Munckhof door het hele land vestigingen heeft, is gelegen in de historie en het DNA van het bedrijf. 15 jaar geleden werden vliegtickets nog in papieren vorm uitgegeven. In die tijd was het zeer functioneel om snel een klant te kunnen voorzien van fysieke reisdocumenten. Bijkomend effect was dat er naast het telefonische en mailcontact ook persoonlijk contact was tussen Munckhof en de opdrachtgever. 

Moderne tijd

De tijd van de fysieke reisdocumenten hebben we inmiddels lang achter ons gelaten. Vliegtickets worden digitaal aan de reiziger geleverd. Afhankelijk van de wensen van de klant wordt er tegenwoordig een passende communicatiemix gekozen. Dit begint al in het contact over operationele zaken zoals vragen naar vertrektijden, beschikbaarheid en tarieven. Veel klanten kiezen er voor om dit via mail of telefoon met het kantoor te communiceren. Een groeiend aantal klanten heeft ook de weg naar internet gevonden en stelt het juist op prijs om gebruik te maken van onze online travel managementportal. Ook zien we dat klanten vaak een combinatie van kanalen gebruiken afhankelijk van de drukte of complexiteit van de reisaanvraag. Dynamisch maatwerk dus! 

Persoonlijk contact

Wat onze relaties allen gemeen hebben is dat ze zich écht klant willen voelen en verwachten dat ze professioneel en snel geholpen worden door een zakenreisbureau dat weet wat voor hún belangrijk is. Om dit te kunnen realiseren moet je wel periodiek met elkaar in gesprek. Accountmanagement binnen Munckhof is er op gericht om in de huid van de klant te kruipen en in kaart te brengen welke behoeften en vragen er zijn op het gebied van zakenreizen. Deze informatie wordt gebruikt om te bepalen welke ontwikkelingen in de zakenreismarkt relevant zijn voor de specifieke klant. Gecombineerd met een scherpe analyse van de managementinformatie is er voldoende gespreksstof om periodiek met elkaar te discussiëren over de effectiviteit van de zakenreizen, de realisatie van de doelstellingen die we samen bepaald hebben en het bepalen van het verbeterpotentieel. Dit is bij niet één klant hetzelfde.

Veranderende rol

Zoals gezegd waren wij eerst vooral een bedrijf dat in staat was om een klant snel van tickets te voorzien. Vandaag de dag zijn we de specialist die de klant begeleidt naar continue effectiviteit in zakenreizen. Dit doen we door het inzetten van slimme technologie, het delen van ‘best practices’, het geven van travel management training, het meedenken over en bewaken van reisbeleid en het signaleren van kansen en bedreigingen in de reisindustrie. En o ja, de tickets verzorgen we ook nog steeds. 

Het resultaat van de moderne aanpak is kostenbesparing en efficiencyverhoging voor de klant. Deze twee onderdelen uitgedrukt in geld moeten substantieel hoger zijn dan de prijs die de klant betaalt voor de dienstverlening. Er moet dus sprake zijn van een positieve return on investment (ROI). Dit laatste gaat veruit het beste als je écht begrijpt hoe de organisatie van je klant functioneert. 

Maatwerk door kleinere teams

Het écht willen begrijpen hoe een klant werkt is de reden dat Munckhof met kleine decentrale teams werkt. Naast het maatwerk voor de klant zie je dat de lokale tongval, intonatie, of zelfs het spreken van het lokale dialect als waardevol ervaren wordt door onze relaties. Munckhof is op deze wijze landelijk professioneel als het moet en lokaal, herkenbaar en benaderbaar als het kan. Wij hechten veel waarde aan dit lokale netwerk en zullen hier daarom ook in blijven investeren. Een goed voorbeeld is de opening van onze nieuwe locatie in Delfzijl in oktober 2014. Dit kantoor is gespecialiseerd in het bedienen van bedrijven in de scheepvaart en werd geopend door de burgemeester van Delfzijl in samenwerking met de kapitein van een sleepboot. Een feestelijk moment dat we samen met onze klanten vierden geheel in stijl van de plaatselijke bedrijvigheid.
 

Bas de Smit
Bas de Smit
Result & Conversation manager
Deel dit artikel

Plaats uw reactie!

Naam*

E-mail*

Bericht*