De echte waarde van uw vliegtarieven
Op de eerste plaats worden de producten en services van luchtvaartmaatschappijen via onnoemelijk veel kanalen aangeboden. Travel managers streven er altijd naar om te voldoen aan de travel policy en de preferred supplier programma’s, maar het is moeilijk om op te boksen tegen werknemers die zelf internet afstruinen voor aanbiedingen van de vele online reisbureaus (OTA’s).
De mogelijkheid voor de meeste mensen om goedkopere tarieven online te vinden is een realiteit die alle Travel managers onder ogen moeten zien. Maar met zo veel verschillende soorten tarieven op de verschillende kanalen is het voor het ongeoefende oog vaak onmogelijk om precies te weten wat u koopt. Het lijkt misschien de beste deal van de dag, maar er zijn waarschijnlijk een reeks beperkingen en voorwaarden die invloed hebben op de echte waarde het goedkope ticket.
De verborgen risico’s
Uw reiziger kan via zijn favoriete OTA gegarandeerd tickets vinden die goedkoper zijn dan de tickets die via de online boeking tool (OBT) aangeboden worden. Deze lagere tarieven zijn echter gebaseerd op particuliere reizen, niet op zakenreizen. De tickets voor particuliere reizen zijn zelden geschikt voor de behoeften van zakenreizigers. Ze hebben bijvoorbeeld ongunstige vertrektijden, geen mogelijkheid tot kosteloos annuleren en vereisen volledige betaling vooraf. Daarbovenop loopt een reiziger behoorlijk wat risico’s als er buiten de eigen OBT geboekt wordt. Zo is een reiziger niet te traceren. Ook kan hij in geval van een calamiteit geen gebruik maken van de calamiteitendiensten en is de reiziger dus op zichzelf aangewezen is het zoeken van een oplossing.
Calamiteiten kunnen van alles zijn, van een geannuleerde vlucht, een natuurramp of een terroristische aanslag. Ondanks dat de kans op extreme calamiteiten niet hoog is, zijn dergelijke situaties wel het moment dat de ondersteuning van een Travel Management Company (TMC) veel waardevoller is dan de mogelijke besparingen op tickets.
Begrijp de waarde
Sommige bedrijven vergelijken de tarieven van een TMC met de tarieven van een OTA en zoekmachines. Vergelijken van dit soort tarieven is echter als appels met peren vergelijken. TMC’s gaan altijd de uitdaging aan om goedkopere tickets te vinden, maar dat doen ze zonder tegemoet te komen in transparantie en zichtbaarheid. Zelfs de strengste policy zal niet voorkomen dat mensen zelf online zoeken naar, in hun beleving, een betere deal. Als er echter iets fout gaat, er is bijvoorbeeld vertraging, een annulering of als er een wijziging doorgevoerd moet worden, wordt de echte waarde van een TMC zichtbaar. Daarom adviseer ik u om uw reizigers volledig te informeren over alle risico’s bij het boeken van tickets via andere kanalen.