Centrale security check op Schiphol, verbetering of achteruitgang?
Schiphol is tevreden
Om meteen met de deur in huis te vallen. Ja, volgens Schiphol zijn de doelstellingen gehaald. Men had onder andere als doel om 95% van de economy reiziger binnen 10 minuten door de security check te loodsen. Los van de aanloopproblemen bij de start, wordt dat doel gehaald.
Daarnaast wilde men een aantal logistieke problemen oplossen. In de oude situatie kwamen de reizigers na de laatste douane check bij de gate in het ‘aquarium’ terecht en kon men geen kant meer op. Doordat de vliegtuigen steeds groter worden, raakten de aquaria vol. Het gevolg was dat reizigers zich steeds later bij de gate gingen melden waardoor vluchten vertraagd dreigden te raken. Door de nieuwe security check raken er volgens Schiphol minder vluchten vertraagd. Hiervan zijn cijfers, maar Schiphol wil deze helaas niet met ons delen.
Security as a service
Naast de harde doelstellingen wilde men met de centrale security check ook het concept ‘security as a service’ introduceren. De securitycheck is in het kader hiervan slimmer en vriendelijker ingericht. Een voorbeeld hiervan is dat reizigers elkaar kunnen inhalen, vooral handig voor zakenreizigers die zich vaak ergerden aan de treuzelende en onzekere consument. Ander voordeel is dat na de securitycheck alle controles afgehandeld zijn. Reizigers kunnen zich amuseren in het dutyfree gebied en na het winkelen direct instappen in het vliegtuig.
Wat vindt u?
Schiphol is kortom zeer te spreken over de nieuwe centrale security check. Maar hoe zijn de ervaringen van de reizigers zelf? Graag horen wij wat u vindt van de nieuwe security check op Schiphol. Ziet u verbeterpunten en loopt u tegen problemen aan, of werkt het allemaal prima en kunt u zich geen beter proces indenken? Geef uw reactie onder dit blog. Ik hoor graag van u!