Lagere fees zorgen voor hogere kosten
Op zich is het heel logisch dat ze dat doen. Op fees kun je een leverancier in de offertefase makkelijk beoordelen en afrekenen. Maar is het verstandig om op de fee te focussen? Weet je als bedrijf wat je krijgt voor de fee die je betaalt? Is een TMC bijvoorbeeld alleen een leverancier van tickets of is het een adviseur op het efficiënt besteden van jouw reisbudget? Pas als dát duidelijk is, weet je of een lage fee echt een besparing is of juist meer kosten met zich meebrengt.
Slechts 5% van alle travel gerelateerde kosten bestaat uit de fee voor de TMC. Besparen op de fee betekent daardoor nog geen besparing op de totale travel kosten. De prijs van het ticket, hotel, huurauto of ander product kan bij het besparen op de fee mogelijk hoger uitvallen. Misschien wordt de besparing zelfs weer teniet gedaan. Een lagere fee kan namelijk betekenen dat er minder beschikbare tijd en een minder actief accountmanagement is, met als gevolg dat er minder aandacht is om maatwerk reisvoorstellen uit te werken. De kans is kortom klein dat een lage fee tevens leidt tot de (in prijs en kwaliteit) beste reisvoorstellen.
Ik roep daarom de inkopers op in de offertetrajecten en vergelijkingsfases niet alleen te kijken naar de fees. Ik weet dat dit niet makkelijk is, maar bepaal eerst welke rol een TMC moet spelen en onderzoek binnen die kaders in hoeverre de TMC echte besparingen of efficiëntie kan realiseren over het volledige travelmanagement.