KLM over Munckhof: “Vertrouwen is de basis voor veelzijdig partnership”

Als ik Munckhof zou mogen omschrijven, dan zou ik dat doen met de woorden betrouwbaar, professioneel en flexibel. De jarenlange samenwerking die wij met elkaar hebben, geeft veel vertrouwen, nu en in de toekomst.

KLM en Munckhof werken al jaren samen, op het gebied busvervoer, maar nog veel langer voor het boeken van vliegtickets voor de zakelijke markt. Het is een unieke samenwerking waarin vertrouwen in elkaar en begrip voor elkaars positie centraal staan. David Vinke en Raymond Reedijk van KLM Nederland vertellen wat deze samenwerking zo waardevol maakt. 
 

Vertrouwen

David Vinke is in zijn rol als Commercial Director Benelux bij KLM Nederland met name betrokken bij het busvervoer dat Munckhof voor KLM uitvoert. Sinds 2018 rijdt Munckhof in opdracht van KLM met shuttlediensten van Maastricht, via Eindhoven naar Schiphol én van Nijmegen, via Arnhem naar Schiphol. Bijzonder is dat deze bussen volledig in de huisstijl van KLM bestickerd zijn. Vanzelfsprekend zijn dit rijdende visitekaartjes voor KLM, die daarom ook graag ingezet worden tijdens events.
 

Onze ambitie

“Munckhof staat voor kwaliteit en transparantie. Als je met Munckhof samenwerkt dan is het duidelijk wat je krijgt en tegen welke kosten. Dat geeft ons vertrouwen in de operatie. Doordat we al zolang samenwerken, weten we precies wat we aan elkaar hebben. We waarderen hun bereidheid tot samenwerking en innovatie, ook op het gebied van duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is de service voor reizigers die onverhoopt in de file staan met de shuttlebus. Dan gaat er een automatisch seintje van de Munckhof-bus naar KLM en wordt hun vlucht door ons omgeboekt. Een ander voorbeeld van innovatie is dat de bussen die in opdracht van KLM rijden, ingezet worden met biobrandstof. In de toekomst willen we samen investeren in waterstof of elektrische aandrijving. Investeren in de toekomst doen we samen. Dat is natuurlijk een kleine stap als je kijkt naar de totale CO2-voetafdruk van KLM. De luchtvaart is een sector die moeilijk is te decarboniseren. Maar alleen met het zetten van grote en kleine stappen kunnen we onszelf verbeteren."
 

De kracht van de driehoek

Raymond Reedijk, Sales Director Business voor KLM, beaamt het verhaal van zijn collega David. “De kracht van onze samenwerking ligt in de keten: Munckhof, de organisaties aan wie we leveren (de Corporate accounts), Air France, KLM en partners. We kijken samen waar we op het gebied van innovatie en service nog meer aansluiting kunnen vinden. Door met elkaar in gesprek te gaan, kom je tot de mooiste oplossingen voor de Corporate accounts.
 

Steeds beter

“Als een samenwerking goed is, ga je verder kijken, denken in kansen en deze onderzoeken. Daar is het boeken in New Distribution Capability (NDC) een goed voorbeeld van. Munckhof is naast busmaatschappij ook een Travel Management Company (TMC), een zakelijk reisbureau dus. Munckhof is één van de eerste TMC’s die in 2023, in NDC, vliegtickets is gaan boeken. Door samen te investeren in het boeken van vliegtickets via deze nieuwe technologie, komen we beide dichter bij de behoefte en wensen van de klant. En wat Munckhof dan onderscheidt van andere TMC's is dat Munckhof altijd bereid is dat stapje extra te zetten om nieuwe dingen te proberen. Munckhof heeft zich opgeworpen als NDC-frontrunner en pakt die rol met verve. Als partner steunen wij ze daarbij.”
 

Positieve benadering

Is de overgang naar het boeken in NDC dan helemaal vanzelf gegaan? “Nee, dat niet”, antwoordt Reedijk. “Maar vertrouwen is de basis voor veelzijdig partnership. Het boeken in NDC gaat voor Munckhof en KLM niet alleen om IT en technologie, maar om ook om changemanagement. Dat hebben we beide heel goed begrepen. We nemen medewerkers mee in veranderingen en denken samen in mogelijkheden. Zo zorgen we samen voor positieve energie en bedenken we samen oplossingen, waardoor we vele hobbels aan kunnen en zakelijke successen kunnen blijven vieren.”

Deel deze pagina